Geschiedenis van de scheepvaart

Dit hoofdstuk is ook vermeld op de site van de Stichting Historische Schepen Arnhem.
Zie www.shsa.nl bij Arnhem toen

De uitvinding van Prins,
grondlegger van de Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij (ASM)

Onderstaande gegevens zijn ter beschikking gesteld door o.a.het Buitenmuseum in Rotterdam, museumwerf t Kromhout uit Amsterdam, het Gelders Documentatiecentrum in Arnhem en uit diverse boeken uit eigen bibliotheek.

Bouw van stoommachines op de ASM, compound en triple. Let vooral op de vreemde dwarsgeplaatste machine links op de foto.
Veeboot of veerboot?

Grote machines nemen veel ruimte in in een schip.

Hierbij komt nog de ruimte voor de ketel.
De ketelmakerij van de werf was beroemd.


Bij raderboten is de aandrijfas dwars op het schip geplaatst en boven de waterlijn. Hiervoor zijn hellende machines bedacht.
De uitvindigng van Prins: een "diagonale" triple-expansie stoommachine.
De zuigers niet achter elkaar op een rij maar dwars in het schip geplaatst, in 1 lijn.

Triple wil zeggen dat de stoom eerst in de eerste kamer wordt gelaten en daar een cilinder wegduwt. De stoom is dan welliswaar enigzins uitgezet maar heeft nog veel druk. Ze wordt dan in een tweede, iets grotere ruimte gelaten en drijft een tweede cilinder aan. Er is dan nog steeds druk over. Ze wordt in een derde nog grotere ruimte gelaten en drijft een derde cilinder aan. Ziedaar de triple expansie.
   
 
   
Doordat de zuigers in een lijn dwars op het schip staan neemt de machine weinig ruimte in.
   
Weer een foto van de montagehal. Zie links op de foto! Kijk ook weer even op de andere foto van de hal (zie bovenaan).
   

Er zijn nog 2 machines bewaard gebleven.

De eerste staat op museumwerf t Kromhout in Amsterdam. Machinenummer: 1, bouwjaar 1889

   
 
   
 
   
Prins bedacht ook een simpeler systeem waarmee de draairichting van de machine in 1 handeling veranderd kon worden, de zgn schuifbus
   
 
   
De tweede machine staat in het Buitenmuseum bij het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
   
De machne kon nog net gered worden uit een te slopen schip. Men heeft gewoon het stuk schip waar de machine in staat losgesneden en tentoongesteld.
   
Hier heb ik niets aan toe te voegen. Wie voelt zich geroepen?